или една история за Наталия и Калуд в 29 стихотворения
НАТАЛИЯ
Наталия се състои от:
син грим
меко червено червило
една фиба
шарени чорапи
очила за разчитане на грешки
чехли с които ходи
на домашно кино
и костюми за личните й сцени
тя съдържа още:
едно ненаписано стихотворение
три гласови интонации
вероятност (макар и малка) –
да изследва
северния си полюс
там трябва да е голямата й любов
защото на южния я няма
Наталия предпочита
да я наричат Хипербола
по-честно е
и по-весело
пък и всеки човек е една Хипербола
на себе си
ТОЙ ОЩЕ НЕ Й Е ДАЛ ИМЕТО
стаята на Калуд е толкова мъничка
че му стои като широк костюм
той е без вратовръзка
а по случай първия ден на лятото
се е избръснал
и е в любимата си риза – на черти
часът е четири следобед
Калуд пише един разказ
в който нищо не се случва
освен това че има море
и една жена преминава по пясъка
той още не й е дал името –
стиска го в мисълта си
до жената тържествено върви слънцето
или поне така изглежда
на финала на разказа
тя влиза в слънцето като вкъщи
вместо кърпичка
изпуска на пясъка – тъничък лъч
и само Калуд ще го забележи
САЛОНЪТ НА НАТАЛИЯ
мирише на какао
сигурно се подразбира
че часът е осемнадесет
и ударите на часовника
са най-любезната покана
към висулките на полюлея –
да танцуват
креслата са отседнали
във огледалото
възглавниците –
пълни със спокойствие
мирише на какао
а въздухът е инкрустиран
в стил необароk
КАЛУД СИ МИСЛИ ЧЕ
хората предпочитат стряхата на страха
чакат като на спирка
каквото дойде
и после винят автобуса
ако е раздрънкан
или неговото отсъствие
понякога винят
дъжда
лятото
есента
хората са големи обвинители на причините
горките причини –
които се размножават като мухите
и все прехвърчат във въздуха
наричат ги с обидни имена
и висят по азбучен ред
в някакви черни списъци
само хората са ужасно невинни по принцип
и може би и затова стоят
под стряхата на страха
като на спирка
но повече наподобяват съдии в съдилище –
които чакат
каквото дойде –
да го обвинят
НА НЕЙНИТЕ ПРИЕМИ
обществото на Наталия е отбрано
състои се от:
многозначителни капки
непоследователни снежинки
циганско-синьо герданче
помъдряващо цигаре
четири лекомислени гривни
три чифта очила –
единият е бутафорен
другите два са за четене
на проза и на поезия
уморено огледалце от нейния образ –
в лявото джобче на чантата
а чантата е съкровищница:
за камъчета
ленена кърпичка
кибрит както при Жак Превер
протрита визитна картичка
на която изобщо не се чете името
както и гримове –
оръжие срещу времето
което разправят че е враг
обществото на Наталия е отбрано
и най-важното –
на нейните приеми
това общество се държи подобаващо
всички владеят до съвършенство –
мълчанието
Калуд обича да се връща
и да върви
по криволичещите улички
да мине до беседката във парка
и по-нататък –
където са надвиснали върбите
които се наричат плачещи
да стигне тухлената фигура на къщата –
която е отсреща
и е негова
но може и да е обратното –
защото хората принадлежат
на къщите в които са отрасли
Калуд обича да си тръгва после –
след месец
обикновено месецът е август
върви обратно
пак минава до беседката
по криволичещите улици
и под върбите
които са надвиснали
и толкова се смеят на Калуд
че носи кошница – напълнена със ябълки
букетче от стипчиви хризантеми
че е облечен точно като възрастен
най-много му се смеят на каскета
а иначе върбите са си плачещи
НАТАЛИЯ ЖИВЕЕ В КАРТИНА
този пейзаж не е на Наталия
той е на град София
а тя живее в София случайно
използва жълтите й павета понякога
за да отиде на църква
особено когато е Коледа
а днес е Коледа
тя си обува кубинките и бърза –
защото иска да запали сто свещи
в „Александър Невски“
за живите –
мъртви няма
после ще премине обратно
през пейзажа –
който не е нейният пейзаж
но това е толкова маловажно
пред възможността
да върви с кубинките по паважа
а когато стигне до вкъщи
(28-ми апартамент седми етаж
от случайната София)
ще отвори подаръка под елхата –
картина от неизвестен наивист
която съдържа точно нейния пейзаж:
едно село с червена къща в средата
а в къщата – тя самата
ПРИ НАЙ-НЕВЗРАЧНИЯ ОТ ВСИЧКИ ХРАСТИ
Калуд ще продължи към хълма
понякога ще се обръща
ще се спира –
при купчина тревички
ще пуши най-продължителните си цигари
ако е зима
след изкачването му нагоре –
преспите ще са на точки
ще бъде бавно времето
а той ще пусне за да си починат –
въпросите
и думите ще бъдат във годишен отпуск
илюзиите
и всичките съставки на гласа му
Калуд ще продължи към хълма
и ще стигне –
при най-невзрачния от всички храсти
ще смъкне раницата си
ще седне
и ще покани облака наблизо –
да си вземе ябълка
ще се забрави там за много дълго
и после ще започне да се търси
НАТАЛИЯ ПОЗНАВА КАЛУД ЗАЩОТО ВЯРВА В КНИГИТЕ
Наталия познава Калуд
от книгата „Времето на героя“
на Васил Попов
и много често си мисли –
че е възможно да съществува наяве –
не непременно същият
може би с друга риза
с една татуировка
например под коляното
и е късоглед
няколко пъти се припознава
а и силуетите си приличаха
особено когато го сбърка
на спирката на автобус 76
и после когато й се стори
че Калуд е инкасаторът
Наталия вярва в книгите
тя познава Калуд
от романа на Васил Попов
много често си мисли
че е възможно да съществува наяве
или поне в продължение
чрез нечия друга проза –
вероятно под друго заглавие
и нищо чудно в нея
да се случва точно обратното –
Калуд да търси Наталия
И ПЪЛНЕШЕ ОЧИТЕ СИ КАТО ТОРБИ
плаването ще е негово
накратко се сбогува –
с вечерта
със всички сухи улици
с дърветата
и пълнеше очите си като торби
с пейзажите
опита се да пъхне даже
чашата с коняк от бара
и двама влюбени
които си говореха безсмислици –
на входа
Калуд отиваше да се наспи –
до сутринта
когато заминаваше
защото плаването ще е негово
и е далечно –
някъде към Сингапур
но този свят е много малък –
мислеше Калуд
и твърде необятен същевременно
когато все се разминава със Наталия
къде ли е Наталия
коя ли е Наталия
каква ли е Наталия
защо му се натрапва
непрекъснато Наталия
Наталия сега е само котката
която ще остави на съседите
ПРЕЗ ВРАТАТА НА ПРОЗОРЧЕТО
Наталия разглежда кулата
отсреща е
и стълбите са грациозно стръмни
водят до килия – близка на небето
в килията са думите –
употребявани и неупотребявани
писалищната маса и протъркания стол
прозорче – за врата на цветовете
Наталия разглежда кулата –
в която би се вмъкнала веднага
за да си взима думи –
употребявани и неупотребявани
и да разказва някакви истории
които никога не са се случвали
и някъде при свечеряване
да влизат цветовете –
през вратата на прозорчето
Наталия си сваля очилата
къде е кулата
и стълбището с грациозните извивки
изпада в паника –
защото е във кухнята
пред кула от овъглени филийки
В ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ КАЛУД Е В БОЛНИЦА
вечерите във четвъртък
винаги са като кладенци
остава му да спусне кофата
да завърти чекръка
и да дочуе плисък на вода
в действителност –
Калуд е в болница
и чака някой ден да го изпишат
докато чака –
особено в четвъртък
си измисля вода от кладенец
привижда му се кон
прилича на завръщане от някъде
къде е бил
Калуд издърпва кофата –
поднася разлюляната вода на коня си
„Моля подгответе се за инжекция“ –
казва медицинската сестра
а той премества поглед от прозореца
и осъзнава за пореден път
че се намира в болница
че вечерта в четвъртък – не е кладенец
че сигурно е болен
най-много – от неприспособимост
към действителността*
* „Поезията е инстинкт за неприспособимост“ (Георги Рупчев)
ПРОСТИЧКАТА ПРАВА ПЛЕТКА
Наталия подрежда
всички превъзходни степени
кълбото прежда в кошничката с двата шиша
мънистата на новото герданче
което си наниза снощи
и си мисли –
това са думите
които ще използва отсега нататък
толкова са пъстри
с неподозиран педантизъм
пренарежда времето
което ще й трябва
а междувременно
изхвърля няколко тиради недоволство
от другите –
които е допуснала да минат
през процепите на вратите и прозорците
най-дълго се задържа при подправките
навярно е заради пакетчето ванилия
което й мирише на посока
особено на север
на север се намира къщата
която си представя
в средата на деня сега ще сложи –
килимче
ще погали стола
при който се завръща подредена
наоколо са всички превъзходни степени
за думите които ще използва
кълбото с прежда е във скута й
и първо ще раздвижи двата шиша
те ще просветват –
по-щастливо по-по-щастливо
най-щастливо най-най-щастливо
във простичката права плетка
КОГАТО Я НАРЕЧЕ НАТАЛИЯ
през онова лято Калуд носеше тъмни очила караше трабант и си въобразяваше разни работи през август по-конкретно на 26-ти в 16 часа и пет минути пътуваше нанякъде тогава я видя на тротоара
и я покани във колата си
заведе я далече при скалите
и заедно заслизаха надолу
и стъпваха по стихове
защото бе постлано с тях навсякъде
морето бе постлано
и въздухът преливаше от стихове
и двамата потъваха във стихове
и стиховете бяха пясъкът
небето бяха
то затваряше очите си
и свечеряваше лирично
и чайките които рецитираха
високо на скалите
и непрекъснато повтаряха:
„трябва да съществува едно момиче…“ –
през онова лято Калуд пътуваше нанякъде въобразяваше си разни работи носеше тъмни очила вероятно да не вижда че тя не е на тротоара на 26-ти август в 16 часа и пет минути – когато я нарече с името Наталия и мислено довършваше стихотворението на Петко Братинов –
„трябва да съществува едно момиче
като бяла спасителна свещ…“
НО АСАНСЬОРЪТ НЕ СПРЯ ПО ЕТАЖИТЕ
Вселената влезе в асансьора
застана в ъгълчето му
с някакъв много весел шал
с туристически обувки
и сакче
на което пишеше „Вселена“
въжето проскърца тържествено
и се раздвижи
но асансьорът не спря по етажите
а продължи да се изкачва нагоре
Калуд се изплаши
но Вселената го успокояваше –
няма страшно
гледаше съучастнически
даже го потупа по рамото
ще пътуваме до небето му каза –
по-конкретно –
до терасата на осми облак
и когато пристигнаха –
Наталия изтича и без да се смущава
от присъствието на вселената –
изкрещя: „Най-сетне дойде, Калуд!“
а той отговори: „Най-сетне дойде, Наталия!“
ИСКАМ КАКВОТО ИМАМ
тя играе на собствената си сцена
една експериментална пиеса
в която Жулиета остава жива
Ромео влиза в последното действие
а краят е хепиенд
публиката обикновено я няма
само връхчето на една топола наднича
но не разбира нищо от изкуство
понякога Наталия танцува сама
защото Калуд е на плаване
хоризонтът е далеч –
а и не може да танцува танго –
прави само стъпки напред
друг път Наталия излита и се връща
защото няма къде да пристига
отдавна си е на мястото
всъщност това е и нейният експеримент
да поставя недраматична пиеса –
със заглавие: „Искам каквото имам“
ЧЕ Е ИЗВЪРШИЛ СТИХОТВОРЕНИЕ
когато Калуд научи
че Наталия пише стихове
се обърка
започна да си подбира думите
и мълчанието
а един ден я заведе на мястото
където Яворов е срещнал Лора
не че той имаше общо със Яворов –
просто искаше да направи нещо
по въпроса с поезията
и те седяха в оная беседка
като на поклонение
беше прозрачно всичко
даже когато гледаше към Наталия
виждаше отсрещния хребет
той се опитваше да си припомни
уроците в гимназията за Яворов
но се отказа
после видя в тревата една дива ягода
и я откъсна
а когато я положи в шепата на Наталия
Калуд усети –
че е извършил стихотворение
„ОТРАЖЕНИЕ“
речникът на Наталия е мъничък
и има две колонки –
с думи които използва
и с думи които не използва
всеки ден го променя –
добавя или изважда
днес успя да премести думите:
мразя
уморена
не ме интересува
тъпо
ядосвам
безсмислено
в колонката на думите
които не използва
колонката нарече „чужди думи“
същевременно добави:
екскурзия
весло
отзвук
скреж
елипса
диадема
отражение
последната дума толкова й хареса
че нарече „отражение“ –
колонката от думи които използва
ТОЧНО В СЕДЕМ Я МИСЛИ
като резенче ябълка
лятото
Калуд се усмихва
привечер
точно в седем я мисли
някъде
като резенче ябълка
въздухът
Наталия скита
когато вали
и се мокри –
нарочно
стъпва в локвите –
прави красиви пръски
като резенче ябълка
лятото
Калуд се усмихва
привечер
точно в седем я мисли
някъде
като резенче ябълка
е и вселената
а пък иначе –
все си е цялата
като резенче ябълка
ГЕРГЕФ
понякога
и особено привечер
когато тополата се повдига на пръсти
за да гледа
с най-зеленото любопитство –
интериора
в който се вписва –
облечена в най-спокойния си сукман
и в целомъдрена риза
точно понякога
и особено привечер
Наталия се пита
дали щастието има синоним
а през това време
напръстникът на ръката й
дирижира иглата
защото шие на гергеф
интериора в който се вписва
а когато бродерията е готова
ще я сложи в рамка
за да запази
това понякога
и особено привечер
и да я вижда тополата
и още повече да се повдига на пръсти
с най-зеленото любопитство
а щастието най-сетне да има синоним –
движение на напръстник
ВЪВ ВИШНЕВО
солената вода е път –
за дълго
познава я солената вода
защото му разказва непрекъснато
особено при свечеряване
различни притчи
Калуд я слуша продължително
и пуши
особено е
а залезът е толкова наблизо
че би могъл да го докосне
солената вода се дипли
и наподобява
рокля на Наталия –
във вишнево
солената вода е път
след месец-два
Калуд ще го използва
за завръщане
КОТЕШКИТЕ БУКВИ НА ВЪЗТОРГА
ще бъде светложълто –
също като чашката й за кафе
при изгрев
а къщата ще е на север
в ъгълче на кратка улица
с тополи
ще бъде лято
непременно юли
и дните ще са дълги
и тържествени
а котката ще скита в двора
най-свободно
опашката й ще изписва
котешките букви на възторга
във въздуха
ще бъде цветно
повече от допустимото
почти нереалистично
ще изглежда къщата
в която ще живее някога с Калуд
навярно затова
Наталия си купи днеска – жълта чашка
за изгрева –
да му отива
нали и изгревът е жълт
НА СЕВЕР ЩЕ ИЗГЛЕЖДА ПОЗАТОПЛЕНО
когато престане да плава
ще замине на север
ще си вземе десетина овце
може и повече
задължително куче –
класически Шаро
и класическа Маца за Наталия
Калуд си представя пейзажите
зелени поля и небе –
наподобяващо океана
и птиците също като моряци – в синьото
сутрин ще реже дърва
вечер ще мирише на огън
а една песен с юнашки мотив
ще се скита наоколо
и ще ги пази
двамата ще си четат приказки
защото няма да имат телевизор
естествено че ще играят
на „не се сърди човече“
през лятото доматите ще са червени
като червилото на Наталия
а той ще пръска лозето
когато спре да плава
ще тръгнат двамата с Наталия
ще тръгнат
и Калуд си мисли – че е възможно
след време
от тяхното присъствие
на север
да изглежда – южно
ПРИБЛИЖАВАНЕ ДО ХАРМОНИЯТА
Наталия обича големите думи:
завинаги
единствена
смисъл
великолепна
всичко
красавица
велико
щастие
силно
любов
както и превъзходните степени
в превъзходни степени
а Калуд не употребява големи думи
по принцип
но в знак на дълбока почит
пред нейната обич
към големите думи
Калуд започна да изписва
с интонация
едни доста големи букви
на своите малки думи:
хляб
грижа
възможно
ВАРИАНТ НА КАЛЕНДАРА
той е нарисувал градината
на едно листче
листчето вече се е протъркало
от сгъване и разгъване
носи го в портмонето си
винаги
в ъгъла на градината има камъни
и невидим извор
водата му е лека
и подходяща за птиците
които ще кацват
на ореха ябълката черешата
в средата й са хризантемите
с онзи стипчив мирис
на късно цъфване
но за Калуд – късно –
означава навреме
в градината е и една люлка –
да се люлее Наталия
столче само за нея
на което да шие на гергеф –
времето
защото времето е кълбенца с прежда
в плетена кошничка –
досущ шарен вариант на календара
вариант на календара
е и листчето на Калуд –
протъркано от сгъване и разгъване
с нарисуваната градина
която скоро ще сбъдне
само да се измъкне от тази болница
отново
само да се измъкне
И ПРОГНОЗИТЕ СА ЛОШИ
всеки ден идва
в това заведение
всеки ден
сервитьорките вече я познават
Наталия сяда
на масичката за двама
обикновено поръчва две кафета
два кайсиеви сока
после подрежда чашките така
сякаш очаква някого
зад прозореца й има паркинг
хотел
и автобусна спирка
Наталия гледа нататък
но почти не ги вижда
въздухът е прогизнал от една песен
която пускат навсякъде
„минаваш през мен“
се повтаря многократно
а през Наталия преминава спазъм –
Калуд отново е в болница
и прогнозите са лоши
всеки ден идва
в това заведение
всеки ден
сервитьорките вече я познават
Наталия сяда
на масичката за двама
поръчва две кафета
и два кайсиеви сока
и си въобразява
че Калуд е възпрепятстван
но иначе ще пристигне
ей сега
ей сега
ей сега
и тя го чака
И КОЙ ЛИ ЩЕ ПРЕВЪРЖЕ СЛЪНЦЕТО
Калуд е още в болница
сънува
че Наталия е близо
и се смалява
облечена е с вишневата рокля
прилича му на статуетка
и иска да я вземе в шепа
за да я разгледа
Наталия изчезва
той я вика
но напразно
търси своя глас
заспива
и сънува после
че Наталия се обяснява във любов
но му прилича на молитва
позата –
в която е застанала до него
защо е коленичила Наталия
събужда се
внезапно забелязва слънцето
наблизо е
лъчите му изпочупени
а той не може да помръдне
и кой ли ще превърже слънцето
Наталия се обяснява във любов
или се моли –
все в оная поза
и роклята е като вишнев плащ
прилича му на статуетка
Калуд не може да й каже
нищичко за слънцето
че много много я обича
във погледа му вече няма глас
СЛЪНЦЕТО Е ПРЕВЪРЗАНО
Наталия живее на север
слънцето е превързано
с медицински бинтове –
залязва по-рано
и изгрява по-късно
къщата е червена като откровение –
Калуд е мъртъв
много често
Наталия изтичва на улицата
безпричинно
и се оглежда
обикновено минава вятър
някоя и друга каручка
с добродушно магаренце
на дърветата кацват птици
кучето Шаро лае приятелски
на котката Маца
Наталия не вярва в израза
че „животът продължава“ –
тя е спряла своя часовник
в двадесет и един часа
и това й харесва
пише едно дълго стихотворение
без препинателни знаци
и го нарича въже
но няма да се обеси
защото Калуд ще протегне ръка
а тя ще хвърли стихотворението като ласо
към него
горе
долу
встрани
където и да е той –
за да я изтегли
В ГЕРДАНЧЕТО
Калуд се крие –
в гривната
в герданчето
и сините мъниста
му служат за очи
и в чантата е
при ленената кърпичка
и при кибрита
както при Жак Превер
Калуд се е разтворил
във въздуха
застава под прозореца
и свири тишина
диктува на Наталия
стихотворение
без пунктуация –
което да използва за въже
да я издърпа
да се върне
в себе си
където се намира той
–––